Bantar du?

Tänkte lägga in ett inlägg som jag skrev min förra blogg för ungefär ett år sen. Det är läsvärt och man får sig en tankeställare.

Jag tänkte skriva lite om det farliga med bantning och hur det kan utvecklas till en ohälsosam fixering och till och med en ätstörning som är väldigt vanligt. 95 procent av dom drabbade är kvinnor och ungeför 10% av alla unga kvinnor har någon typ av ätstörning även om det inte passar in i standardtyperna bulimi och anorexia.

Många tror att om man att bara jag går ner lite i vikt så kommer allt bli mycket lättare. Han kommer tycka om mig, jag kommer bli nöjd med mig själv, kläderna kommer sitta mycket bättre och jag kommer bli mycket lyckligare. Om du nu lyckas gå ner 5 kilo så kommer du inte nöja dig med det. Du kommer vilja gå ner mer och mer. Du kommer bli allt mer fixerad över vad du ska äta, när du ska äta, hur mycket du tränat osv. Tillslut kommer hela ditt liv kretsa kring vikt, mat och träning. Du kommer inte kunna träffa dina kompisar för det innebär att du kanske blir frestad att äta någonting eller då kan du ju inte träna.

Ingen märker att du gått ner fem kilo förutom du. Ingen förändring har skett, bara att kläderna sitter lite lösare och du måste köpa nya. Du tänker att du ska gå ner fem kilo till sen får det räcka. Sen är jag lycklig! Du vill se snabbt resultat så du hoppar över frukosten. I skolan äter du bara grönsaker och på kvällen äter du lite av det mamma lagat. Du blir orkeslös, får påsar under ögonen och skolan orkar du inte ens bry dig om. Om du är tjej kanske mensen upphör. Kompisarna undrar vad du gör om dagarna för du är sällan med dom längre. Om nu killen fått upp ögonen för dig för att du blivit smalare så är han ändå ingenting att ha! Vid dethär laget är det BARA mat och träning du kan tänka på! Du är INTE lyckligare. Vist du har blivit smalare men du är ändå lika missnöjd som innan du gick ner. Alla domhär veckorna/månaderna eller till och med åren som du kämpat med att gå ner i vikt har du missat jätte mycket viktiga och roliga händelser i ditt liv.

Det som händer efter att du svält dig efter ett tag är att antingen säger kroppen ifrån och du kommer Proppa i dig mängder med mat! För det är så kroppen fungerar. Hjärnan kommer inte kunna tänka klart och kroppen kommer göra allt för att överleva. Du kommer kanske börja spy efter dina hetsätningar och vips så har du bulimi. Eller så kommer du att fortsätta svälta dig själv. Kanske till och med till döden. Det är ytterst otroligt att du kommer kunna återgå till ett normalt liv utan hjälp om du gått såhär långt med det hela. Tycker du det är värt det?

Jag tycker att innan man börjar banta så ska man ha en riktigt bra anledning till att göra det. Oftast är det sin insida man måste jobba på och inte kroppen. Innan man börjar ska man sätta upp hälsosamma och rimliga mål. Det bästa är att träna regelbundet och skippa massa onödigt som bullar, godis och läsk. Jag lovar att om du äter normalt och rör på dig så kommer du få en snygg kropp! En snygg kropp är en hälsosam frisk kropp med lagom mycket muskler och lagom mycket fett.

Jag gick ner 12 kilo och tro mig jag var inte lyckligare när jag vägde som minst. Snarare tvärt om. Nu har jag gått upp 5 av dom 12 kilo jag gick ner. Kroppen är inställd på svält så den suger upp ALL näring som finns i maten och det blir till fett. Även om jag åt nyttig mat som fisk, kyckling och sallader så gick jag upp. En person som inte svält sig själv skulle kanske gå ner i vikt på den maten. Värt att tänka på.

Jag menar inte att ALLA som börjar banta kommer få en ätstörning och för alla går det inte till såhär men det finns väldigt många som hamnar där. Enligt statisik så är det en flicka i varje klass som lider av en ätstörning (men i dagens samhälle tror jag att det är fler.) Så ska det inte behöva vara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0